18 Ogos 2009

PRK N11 : 1 LAWAN 1


Pertandingan satu lawan satu di Permatang Pasir 
 

PERMATANG PAUH, 17 Ogos: Calon Pakatan Rakyat dari PAS, Ustaz Mohd Salleh Man akan bertembung satu lawan satu dengan calon Barisan Nasional dari Umno, Rohaizat Othman dalam pilihan raya kecil Permatang Pasir.
 
Nama kedua-dua mereka disahkan sebagai calon selepas Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menolak 15 bantahan yang dibuat terhadap mereka. 

Usaha seorang pakar motivasi Kamarul Ramizu Idris, yang pernah bertanding di Bukit Gantang dan Penanti untuk menjadi calon tidak kesampaian apabila beliau terlambat menghantar kertas pencalonan melebihi masa yang ditetapkan iaitu sebelum jam 10 pagi. 

Beliau dilaporkan tidak serius untuk menyertai pertandingan kali ini selepas dua kali hilang wang pertaruhan untuk dua kali penyertaannya sebelum ini. 

Walaupun sampai sebelum jam 10 pagi, namun beliau dilihat tidak terus ke meja untuk menghantar kertas pencalonan. 

Calon PAS, Salleh Man masuk pusat penamaan calon kira-kira jam 9.00 pagi dengan diiringi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau kemudiannya disertai oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng. 

Turut hadir sama ialah Naib Presiden, Salahuddin Ayub dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan bekas MB Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin. 

Calon BN, Rohaizat sampai lebih awal ke pusat penamaan calon iaitu sebelum jam 8.45 pagi dan menyerahkan kertas pencalonan. Beliau diiringi oleh kira-kira 1,000 penyokong yang diketuai oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Turut serta adalah ketua perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi; Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu; Ketua Wanita Umno, Datuk Shahrizat Jalil; Presiden Gerakan, Koh Tsu Koon dan Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai. 

Berbanding pilihan raya sebelum ini, polis tidak berapa ramai hadir dan tanpa kehadiran FRU. Para penyokong pula tidak lagi dipisahkan antara satu sama lain dengan kawat berduri tetapi hanya kon polis dan bungkah plastik sahaja. 

Bagaimanapun berlaku sedikit pergaduhan antara Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan dengan polis jam 11.30 pagi menyebabkan beliau cedera dan dibawa oleh ambulan ke hospital. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan